Strážnické brambůrky na Facebooku.

Každý pořádný markeťák ví, že lovebrand je spíše mýtus, fatamorgana, zbožné přání a prodejní lákadlo. Nikdo z Mluvčích ani z našich sdílných kolegů se s love brandem, jak o něm píší někteří pohádkáři, ještě nesetkal. Abychom si srovnali názvosloví, vybrali jsme jednu z definic, kterou jsme našli na internetu.

„Mezi základní charakteristiky lovebrandu patří obdiv, porozumění tomu, co značka reprezentuje a chce. Zákazník chce vědět o tom, co značka dělá a pak také se s ní identifikovat – má tedy chuť být spojován s danou značkou.“

Problémy v ráji

Jak by řekl Donald Trump: „Sounds good, doesn’t work.“ Co když se ale strýček Donald a celá uvědomělá část marketingové obce pletou a love brand opravdu existuje? Shodou okolností máme klienta, jehož produkt milují zástupy lidí, pravidelně ho kupují, doporučují známým, zajímají se o něj a rozumí tomu, co reprezentuje. Jedná se o Strážnické brambůrky Petra Hobži. Strážnickým se dlouhodobě daří jak v prodeji, tak v komunikaci a práci s komunitou na sociálních sítích. Jsou tak asi nejblíže definici love brandu ze všech našich klientů.

V poslední době to ale nebylo až tak růžové. Zájem lidí postupně klesal a s ním také počet interakcí i dosah komunikace. Důsledkem pak byla také rostoucí cena reklamy. Komunikace byla sice řemeslně pěkně zpracovaná, ale spíše efektní než efektivní. Nutno však dodat, že si s tím někdo dal pěknou práci. Ale co z toho, když se výsledky zhoršují?

Problém je tedy jasný a přišel čas ho vyřešit. Právě to byl úkol pro nás a naše soky. Stáli jsme proti jedné velké a druhé světoznámé agentuře. Věděli jsme, že se nemůžeme rovnat kapacitami a pravděpodobně ani produkčními schopnostmi. Od našich soupeřů jsme čekali propracovanou kreativu a skvělé vizuály. Proto jsme se to vzali z druhé strany.

A zase ta strategie

Začínat kreativou je nešvar, ze kterého jsme už vyrostli. Long story short, navrhli jsme řešení pro výše uvedené problémy – jasně definovat benefity, odlišení od konkurence, rozpoznatelnost a zaujmout konzistentní konkurenční pozici. To řešení vlastně celou dobu leželo na stole. „Nejsme chipsy, jsme brambůrky, brambůrky z Moravy.“ – tenhle claim v sobě má všechno a dá se krásně propsat do všech marketingových nástrojů.

To bychom měli, ale jak to teď prezentovat klientovi a být lepší než konkurence? Místo propracované kreativy jsme přišli s jednoduchým způsobem, jak vytáhnout kámen z boty a spokojeně jít ve směru positioningu. Ukázali jsme, jak na různých kanálech řekneme, že jsme brambůrky z Moravy, a co budeme dělat, aby to všichni věděli a věřili nám to. Pomocí autentického obsahu ze Strážnice jsme lidem ukázali, jak se u Hobžů smaží brambůrky. A ono to zabralo.

Socky bez peněz

První den v úřadu nás čekala hned první výzva – museli jsme pracovat bez reklamního kreditu. Doby, kdy to takhle šlo, už pamatujou jenom borci jako David Lörincz nebo Standa Vavřík. Nebudu to protahovat – takhle to dopadlo, když jsme srovnali meziroční výsledky na Facebooku za červen. Náš předchůdce publikoval 10 příspěvků, my 9. (Pod obrázky čeká stručné shrnutí – můžete je přeskočit a pak se k nim třeba vrátit.)

Sečteno a podtrženo – bez koruny kreditu se nám se stejným počtem postů podařilo získat přibližně 2x více interakcí a zdvojnásobit engagement rate, fanoušci nám napsali 5x více komentářů a zdvojnásobili jsme také počet sdílení. Organický dosah našich příspěvků byl 3x vyšší a tak jsme i bez reklam oslovili více lidí. Sladká nebo možná spíše slaná tečka na závěr je fakt, že jsme za dané období překonali konkurenci co do počtu interakcí a komentářů, což je velký skok v porovnání s loňskými výsledky. Na malou agenturu z Ostravy je to celkem husarský kousek, ne? Klíčem k úspěchu bylo použití strategických insightů, autentický obsah a zapojení fanoušků do komunikace například pomocí otázek spojených s výrobou Strážnických. Chytřejší budeme za delší období, ale zatím je to celkem fajn smažba. 🙂

Neexistuje! A co když tu je?

Fanoušci Strážnických brambůrek jsou skvělé publikum – ve velkém lajkují, komentují, sdílejí a posílají láskyplné vzkazy. Prostě sen každého správce sociálních sítí. Reálně ale asi nikdo nebere regály útokem při každé příležitosti, nechodí spát ani nevstává s myšlenkou na Hobžovy brambůrky, nenabízí je každému, koho potká, a nebije se do prsou, že je jejich hrdý konzument. Spíše si čas od času koupí pár balíčků a sní je u oblíbeného seriálu nebo posezení u pivka. Verdikt je tedy stále stejný – love brand neexistuje!

Jde to i bez lásky

Nesnažte se tedy za každou cenu budovat milující komunitu na sociálních sítích s představou, že tím získáte zástupy věrných zákazníků. Online marketingová komunikace je nakonec jen malá část celého marketingového mixu a zdaleka nemusí být ta nejdůležitější pro vaši firmu. Raději se zamyslete nad tím, jak váš produkt plní potřeby zákazníků. Jak ho doručit, aby to bylo pro lidi co nejpohodlnější. Jak nastavit ceny, aby to bylo pro obě strany výhodné. Pak přijde na řadu to všechno hezky srozumitelně říct zákazníkům. Možná vás nebudou všichni milovat, ale dost možná u vás čas od času nakoupí a s trochou štěstí i doporučí známým.

Používáme cookies, abychom z online marketingu vytěžili co se dá. A vy byste měli udělat to samé!