Poslání značky a strategie

Marketingová teorie velmi často čelí útokům nejrůznějších predátorů. Lidé ji ohýbají podle potřeb, zobecňují, staví na vodě nebo vytrhávají z kontextu. Kvůli tomu pak vzniká balast, který je na míle vzdálený od reality a může způsobit velké škody. Co když budete spoléhat na to, že klíčem k růstu firmy je loajalita zákazníků, investujete do ní hromadu peněz, času i energie a nakonec proděláte?

V oblasti marketingu se pohybuje čím dál více samozvaných odborníků, kteří tato zvěrstva směle páchají a šíří nový a nový bullshit. Pak jej bez bázně a hany využívají, aby prodali své školení, přivedli lidi na blog nebo přesvědčili klienta ke spolupráci. Komu tedy máme věřit? Sázka na jistotu jsou lidé, kteří těží z reálných dat, provádějí výzkumy, prezentují výsledky konkrétních klientů nebo jsou ustálenými autoritami v oboru. Vybrali jsme několik našich oblíbenců a uznávaných marketérů nebo vědců, od kterých si vždy rádi necháme poradit.

Česká marketingová scéna si zaslouží lekci a ne jednu. Proto jsme naše oblíbence požádali, aby nám jich pár dali. Nedostali jsme ale žádnou odpověď (obviously), a tak jsme si pomohli sami. Dali jsme dohromady jejich známé a podložené výroky a sestavili z nich seriál marketingových lekcí.

Mark Ritson

Jako první vystoupí náš idol Mark Ritson. Jeho přednášky nebo kurz miniMBA (vyzkoušeno za vás, doporučujeme všemi Mluvčími) staví na dlouholetých zkušenostech, výsledcích výzkumu a spolupracích s největšími světovými značkami. Třešnička na dortu je pak styl, jakým informace podává – vždy na komoru, bez servítek a s humorem. Z čisté lásky k jsme si půjčili hned dva jeho výroky. První je pěkně ostrý, tak jako to Mark umí nejlépe.

„Poslání značky super trendy, super bezcenný, super nereálný bullshit a totální kravina.“

Mark tím reagoval na snahu firem silně akcentovat poslání, které je vycucané z prstu a často je přesný opak toho, co firmy reálně dělají. Hlavní problém ale je, že odvádí pozornost od průzkumu trhu, potřeb zákazníka, benefitů produktu, odlišení od konkurence a rozpoznatelnosti, což jsou klíčové prvky marketingové strategie.

Když už jsme u strategie, přidáme další výrok. Ten krátce shrnuje, jaký je rozdíl mezi strategií a taktikou, což je často kámen úrazu. 

„Marketingová strategie říká, kde budete hrát a jak vyhrajete. Taktika je pak způsob, jak strategii realizovat a dosáhnout cíle.“

Zkuste se zamyslet, kolik času věnujete strategii a taktikám a hlavně v jakém pořadí. Taktiky totiž musí vždy vycházet ze strategie. Než budete přemýšlet, co dát zítra na Facebook a jaké barvy by měly být na bannerech, ujasněte si základní věci – jaká je vaše pozice vůči konkurenci, co jsou hlavní výhody vašeho produktu nebo jaké prvky jsou charakteristické pro vaši značku. V opačném případě se s největší pravděpodobností nedostanete do cíle, ale do slepé uličky.

Rádi vám pomůžeme zmapovat terén, najít směr, vybrat nástroje nebo vás aspoň vyslechneme u hrnku našeho vyhlášeného filtru a nabídneme jiný pohled na věc. Tady je kontakt, tak se ozvěte, společně určitě něco vymyslíme. 🙂

Používáme cookies, abychom z online marketingu vytěžili co se dá. A vy byste měli udělat to samé!