Vliv pandemie na českou e-commerce

Pravděpodobně máte aspoň přibližnou představu, jaké jsou dopady pandemie na ekonomiku a zemi jako takovou. Asi také víte, že e-commerce roste na úkor offline prostředí. Málokdo ale zná přesná čísla a tak se Dan rozhodl zpracovat data několika e-shopů a udělat menší výzkum, protože bez dat vlastně nevíme nic.

Koronavýzkum aneb jak e-shopy zvládají COVID-19

Abychom zajistili ochranu dat našich klientů, nebudeme uvádět přesná čísla nebo názvy e-shopů. Řekneme jen tolik, že se jedná o e-shopy z oblasti dárkových předmětů, sportovního vybavení, potřeb pro mazlíčky, doplňků stravy a cyklistiky.

Do výzkumu bylo zapojeno 5 e-shopů a celkem 4,5 milionů návštěvníků. Tohle jsou jejich celková čísla za roky 2019 a 2020:

  • 8 milionů návštěv
  • 125 tisíc transakcí
  • 212 milionů tržeb
  • 17 milionů Kč investic

Data pochází z Google Analytics, Google Ads, Skliku, Facebooku a Shoptetu.

Shrnutí pandemické situace v Česku

  • COVID-19 byl v roce 2020 druhou nejčastější příčinou smrti (ČSŮ)
  • byl vyhlášen nouzový stav, lockdown a celá řada restrikcí
  • stoupla míra nezaměstnanosti (Úřad práce ČR)
  • lidé podstatně více šetřili / méně utráceli (ČNB)
  • česká e-commerce v roce 2020 vzrostla o cca 25 %

Konkrétní dopady pandemie na vybrané e-shopy a nákupní chování zákazníků

  • investice do reklamy, návštěvnost, počet zákazníků a prodeje stouply – „Hello captain obvious!“
  • v některých případech dokonce několikanásobně
  • zisky e-shopů stouply o 25 až 72 %
  • v průměru se zákazníci chovají stejně co do počtu návštěv, nákupů a tržeb
  • ceny za akvizici někde rostly, jinde stoupaly, ale nejednalo se o nic zásadního
  • organické návštěvy a nákupy vlivem větší poptávky rapidně stouply a to zejména u produktů spojených se sportem a trávením volného času
  • největší nárůst zisku zaznamenal e-shop s dárkovými předměty
  • některé e-shopy rostly podstatně více než byl průměr trhu
  • návratnost u sociálních sítí ve většině případů klesla zato PPC kanály přinesly podstatně více
  • restrikce v offline prostředí se okamžitě projevily v růstu online nakupování
  • přibyl rekordní počet e-shopů a čísla stále rostou

Co z toho plyne?

  • konkurence v e-commerce dramaticky roste
  • online marketingové komunikace je důležitější než kdy dřív
  • nespoléhejte na obecné statistiky a doporučení, čtěte vlastní data
  • hodnoťte komunikaci jako celek, nesuďte kanály odděleně
  • zamyslete se nad inovacemi a budujte konkurenční výhody (to platí dycky)
  • další restrikce dost možná přinesou další růst e-commerce, buďte ready
  • pracujte na tom, abyste dokázali váš produkt představit online a odbourali možné bariéry nákupu pomocí obsahu
  • zamyslete se nad synergií komunikačních kanálů

Ale co je nejdůležitější, ujistěte se, že vaše aktivity vycházejí z marketingové strategie, vyhnete se tak ukvapeným rozhodnutím a budete lépe připraveni na vše, co vás čeká. Čas a energie, které věnujete tvorbě strategie, se vám mnohonásobně vrátí.

Pokud strategii ještě nemáte nebo si jí nejste jistí, stavte se k nám na strategické kafe.

Limitace výzkumu

Každý výzkum má své limity a přijde nám fér, abyste je znali. Nepracovali jsme s maržemi produktů ani režijními náklady. Nebrali jsme v potaz velikost a historii e-shopů, podíl na trhu, charakteristiky portfolia ani sílu značky. Neřešili jsme ani vzhled e-shopů, úroveň služeb spojených s nákupem, charakteristiku zákazníků a obsah komunikace. To vše může mít na výsledky výzkumu vliv, i tak je ale pokládáme za přínosné a věříme, že si z nich může každý něco odnést.

Používáme cookies, abychom z online marketingu vytěžili co se dá. A vy byste měli udělat to samé!