Co znamená nařízení o digitálních službách pro online marketing?

Evropská komise svým nařízením o digitálních službách (The Digital Services Act) „přináší evropské hodnoty do digitálního světa“ a prostřednictvím striktních pravidel „chrání děti, komunity a demokracii“, říká její předsedkyně Ursula von der Leyenová na Twitteru. Co to konkrétně znamená pro zasažené podniky, uživatele a marketéry?

Povinnosti pro sociální sítě a online platformy

Nařízení o digitálních službách bude nastavovat nové pořádky v sektoru digitálních služeb. Změny se týkají primárně společností poskytujících digitální služby, konkrétně jde např. Metu, Google, TikTok, a jiné
Jejich nové povinnosti spočívají hlavně v transparentnosti reklam a omezení cílení. Musí tedy zajistit, aby uživatelé snadno zjistili, zda se jedná o obchodní sdělení, kdo za něj platí a proč uživatel tuto reklamu vidí, respektive podle jakých kritérií (věk, zájmy, atd.) je reklama nastavena. Cílení pak nesmí zahrnovat citlivé osobní údaje jako náboženství, rasu nebo sexuální orientaci. Kompletní přehled povinností pro jednotlivé typy společností najdete zde.

Můžete se ptát na názor, zkušenosti, přání nebo postoje zákazníků a být s nimi v takřka v nepřetržitém kontaktu. Tím si vytvoříte slibnou pozici v mysli zákazníka a zvýšíte šanci, že u vás nakoupí nebo vás doporučí známým.

Novinky pro uživatele internetu a sociálních sítí

Vize bezpečnějšího internetu, kterou razí Evropská komise spočívá v několika oblastech, kde svá opatření postupně zavádí. Finální rozsah opatření bude účinný od února 2024. Podle mpo.cz čekají na uživatele tyto novinky:

  • Jednoduché nahlašování nezákonného obsahu, zboží nebo služby
  • Dostat upozornění o vymazaném obsahu, proti čemuž se mohou odvolat
  • Mít k dispozici informace o fungování algoritmu a dalších funkcí
  • Ochrana nezletilých díky zákazu cílení reklamy na tuto skupinu
  • Chování uživatelů bude podléhat povinnému kodexu, který musí každá platforma sestavit
  • Budou vytvořeny mechanismy pro řešení krizí v oblasti veřejného zdraví či bezpečnosti
  • Uživatelé budou moct zakázat doporučení obsahu na základě profilování a přepnout feed na chronologické řazení
  • Přístup k reklamám firem a detailům o jejich cílení nebo inzerentovi
  • Výběr preferovaných stránek nebo lidí, od kterých chceme čerpat obsah

Některé věci jako nahlašování obsahu nebo přístup k reklamám jsou již v provozu, takže se vždy nejedná o zbruselu nová opatření, ale například na chronologicky řazený feed na Facebooku nebo Instagramu si ještě počkáme.

Jak nařízení dopadne na online marketéry?

Nás marketéry nečeká žádné velké zemětřesení. Lidé budou mít širší možnosti preference nebo skrytí obsahu, více informací o tom, proč vidí naše reklamy a lepší znalosti o tom, jak vlastně funguje Facebook nebo Google. Ovšem jen pokud se o to budou zajímat, takže výsledný efekt možná nebude nijak závratný.

Zároveň jsme se ale dozvěděli bližší info o tom, jak fungují jednotlivé prvky Mety jako například feed na Facebooku a Instagramu, zobrazování komentářů nebo třeba řazení stories. Meta totiž prozradila, jak funguje její AI. Mohlo by se zdát, že objevíme svatý grál a získáme náhled do záhadné „černé skříňky“, ale žádná velká sláva se zatím nekoná. 

Když jsme se totiž podívali, jak pracuje algoritmus ve FB feedu, zjistili jsme, že Facebook vezme posty, které sdíleli naši přátelé, stránky, skupiny, atd. Analyzuje jejich vybrané prvky, aby zjistil mimo jiné, kdo daný obsah sdílel, co je zač nebo jak jste na něj v minulosti vy nebo vaši přátelé reagovali a podle těchto znaků jim přidělí skóre podle predikce vašich preferencí. Jednotlivé posty vám pak seřadí do feedu. You don’t say! 

Zatím tedy nic převratného nečekáme, ale máme oči na šťopkách!

Používáme cookies, abychom z online marketingu vytěžili co se dá. A vy byste měli udělat to samé!