Jak funguje algoritmus na Facebooku

V tomto článku bych nerad zabrušoval do informačních technologií, spíše mám v plánu vám vysvětlit, jak funguje zobrazování příspěvků ve feedu a jaké faktory bere Facebook v potaz.

Ve své podstatě existuje jeden algoritmus, který vládne všem příspěvkům a určuje, komu a kdy Facebook váš post ve feedu zobrazí. Cílem je, aby obsah ve feedu byl pro člověka co nejvíce relevantní a zábavný. To je celá věda…

Za vším hledej algoritmus

Pokud vám tohle vysvětlení nestačí, pojďme se algoritmu podívat na zoubek. Jak jsem psal, algoritmus rozhoduje o tom, jaké příspěvky se objeví ve vašem feedu. Budeme se bavit o organickém zobrazování postů. Na vaší zdi se objevují příspěvky od vašich přátel, skupin, událostí nebo stránek, které sledujete (dále je budeme společně nazývat jako subjekty). Algoritmus bere v potaz několik faktorů, podle kterých příspěvky do vašeho feedu zobrazí, případně, komu a kdy zobrazí posty, které sami publikujete, ať už jako osobní profil nebo stránka. Tyto faktory tvoří finální „skóre“ příspěvku, které určuje pořadí. Pojďme se na ně podívat blíže.

Faktory, které Facebook bere v potaz

Facebook nikdy neodhalil vše o fungování algoritmu, ale postupem času vyplouvají na povrch informace o jednotlivých faktorech, které bere v potaz, dává jim různou váhu a kombinuje je. Následně určí pořadí příspěvků ve vašem feedu. Mezi těmito faktory jsou například tyto:

Inventář

Inventář je soubor všech postů, které se vám můžou organicky zobrazit. Patří sem obsah od všech subjektů (přátelé, stránky, skupiny), které sledujete. Posty v tomto inventáři se dále řadí a zobrazují ve feedu podle toho, jak je algoritmus vyhodnotí.

Váš vztah k danému subjektu

Vztah k subjektu se soudí podle toho, jak často jste v interakci (psaní zpráv, lajky, komentáře, sdílení a podobně). Čím silnější vztah je, tím je větší pravděpodobnost, že se vám zobrazí příspěvky. Facebook také klade důraz na tzv. meaningful interactions, o kterých jsem psal v jednom z minulých článků.

Doba od publikování příspěvku

Facebook se snaží, abyste viděli nové příspěvky. Málokdy se stane, že se vám ve feedu zobrazí post několik týdnů starý. Nemusí to ale být pravidlem, záleží i na ostatních faktorech.

Charakter subjektu

Mise Facebooku je propojovat lidi z celého světa. Proto Facebook dává větší váhu příspěvkům, které publikují osobní profily. Už nějakou dobu se proslýchá, že Facebook chce klást větší důraz na to, abyste viděli co nejvíce postů od svých přátel a co nejméně komerčního obsahu.

Čas a den publikování příspěvku

Nedá se říct, který čas a den je pro publikování příspěvků nejlepší, ostatně záleží na datech. Najdete je v záložce Přehledy:

Přehled o tom, kdy fanoušci používají Facebook
Facebook Přehledy

Zde je několik obecných doporučení, které jsem vypozoroval já nebo kolegové „od fochu“:

  1. Nejméně doporučovaný čas pro publikování je během brzkého rána a pozdní noci.
  2. Nejaktivnější část dne je okolo 13.00.
  3. Nejméně doporučovaný čas pro publikování je během brzkého rána a pozdní noci.

V každém případě je lepší se řídit vlastními daty, obecná doporučení nemusí platit pro vaši stránku.

Odkazy v příspěvcích

Facebook by nejraději udržel lidi hezky v teple u sebe. Proto se může stát, že příspěvek, ve kterém je odkaz vedoucí mimo Facebook, dostane mírnou penalizaci. Nejedná se ale o nic hrozného. Záleží ovšem rovněž na stránce, na kterou odkaz vede. Pokud je to například web plný fake news, dá se očekávat, že penalizace bude větší.

Signály

Jedná se o všechny informace, které může Facebook získat ohledně daného příspěvku. To znamená veškeré dostupné info o tom, kdo je publikoval, formát postu, obsah atd. Cílem je, aby příspěvek byl na základě těchto signálů pro daného člověka relevantní. Více se můžete dočíst třeba ve stručném článku o Newsfeed.cz.

Predikce

Na základě vaší minulé aktivity Facebook předvídá, který z příspěvků pro vás bude nejrelevantnější.

Tlačenka

Tento výraz nenajdete v žádných marketingových článcích nebo knihách, asi jej ani neuslyšíte na konferencích, ale podle mě je dost výstižný (taky jsem ho sám vymyslel). Odborně pokrývá výrazy jako click-baiting, like-baiting a všechny akce, kterými uživatele tlačíte k interakci nebo se jej snažíte nalákat na FANTASTICKÝ nadpis článku. V praxi to může vypadat třeba takto:

Příklady engagement baitingu, který facebook penalizuje
Engagement baiting, Zdroj: www.newsfeed.cz

Shrnutí

Algoritmus Facebooku je jako černá skříňka, do které nikdo pořádně nevidí. V případě, že se budete snažit jej přechytračit, dřív nebo později na to dojedete. Facebook ale dává jasné signály o tom, jak komunikovat, aby vaše příspěvky vidělo co nejvíce lidí. Čtěte v datech a zjistěte, jak a kdy vaše publikum chce, abyste s ním komunikovali. Snažte se poznat lidi, na kterých vám záleží, a dejte jim přesně to, co chtějí. Lehko se to řekne, někdy to ale může být docela věda. Máte-li pocit, že je toho moc, a rádi byste se s někým poradili, napište mi na e-mail daniel@dvamluvci.cz nebo zavolejte na 724 687 568. Můžeme se blíže podívat na váš projekt a určitě najdeme nějaké řešení. Víc hlav přece víc ví. 🙂

Dan

Používáme cookies, abychom z online marketingu vytěžili co se dá. A vy byste měli udělat to samé!